Projecten 1992-2010

360° (2008-2010)

23 locaties, 6.216 bezoekers (9-12 jaar)

Landschap is in de kunst reeds eeuwenlang een belangrijk thema, dat in de hedendaagse kunst op een hernieuwde belangstelling kan rekenen. Zo worden bestaande landschappen bevraagd, nieuwe gecreëerd en oude heruitgevonden. Kunstenaars nemen hierbij telkens een andere positie in en leggen inhoudelijk eigen accenten. De scenografie werd uitgetekend door Katleen Vinck. De uitgepuurde educatieve omkadering liet de kinderen op een interactieve manier kennismaken met de kunst in de tentoonstelling en wou hen zo doen stilstaan bij de verschillende dimensies van landschap en ruimte. 

360° toont veelzijdig werk van binnen- en buitenlandse kunstenaars: Ulrike Heydenreich, Anouk De Clercq, Kahn&SelesnickWouter Bongaerts, Koen van den Broek, Gauthier Hubert, Wilfried Genard, Karen Vermeren, Lucas Jodogne, Gordon-Matta Clark, Paul M. Smith, Thomas Laureyssens, Christoph Fink, Orla Barry, Jan Kempenaers, Eelco Brand en Röyksopp.

 

Prik! (2008-2009)

25 locaties, 8.872 bezoekers (4-7 jaar)

‘Prik!’ was een kunstwerk dat je van binnenuit beleefde. In een ontmoeting tussen verschillende disciplines versmolten in ‘Prik!’ hedendaags beeld met muziek, geur en licht tot één prikkelend kunstwerk op maat van de jonge bezoekers. Het werk werd begeleid door een educatief labo waarmee de kinderen de werking van de zintuigen konden exploreren. Elk kind kreeg na het bezoek een gratis exemplaar van het ‘Prik!’-boekje mee: een zinnenprikkelend snuisterboekje, vormgegeven door Tessa Colyn.

Met: Lawrence Malstaf, Pieter Troch, Jurgen De Blonde, Chris Snik en Veerle Waterschoot.

 

Pixelme (2006-2008)

25 locaties, 8.224 bezoekers (10-14 jaar)

De introductie van internet en mobiele telefonie leidde op korte tijd tot ingrijpende veranderingen in de manier waarop jongeren met elkaar communiceren. PIXELme stond stil bij de snel veranderende communicatietechnologie en onderzocht hoe deze de identiteit van kinderen vormt en beïnvloedt. Dit thema werd in relatie gebracht tot kunst als communicatievorm en de rol die de nieuwe media in de beeldende kunst spelen.

De tentoonstelling werd tevens aangevuld met een interactieve PiXELme-website, ontwikkeld door Rasa en het jonge ontwerpersduo Snoek & Moose. Een virtuele ruimte met een associatieve databank vol informatie, beelden en kritische vragen over communicatie en media, allerlei boeiende links naar webkunst, een webquest waar zelfstandig opdrachten kunnen worden uitgevoerd, een module om zelf e-cards te maken en door te sturen, screensavers van kunstenaars om te downloaden en natuurlijk de Soapbox van Frans en Marjon.

Met: William Cobbing, Wim Delvoye, Fred Eerdekens, Crispin Jones, Remy Jungerman, Valérie Mannaerts, Pierre Mertens, Hans Op de Beeck, Guy Rombouts en Tale of Tales (Michaël Samyn & Auriea Harvey).

PiXELme was een EUREGIO-project in samenwerking met SCOOP Zeeland, CC De SPil, CC Ter Vesten en ondersteund door EUREGIO SCHELDEMOND, CERA Foundation en PUC. 

 

Vleugelvlug (2005-2007)

28 locaties, 12.721 bezoekers (5-10 jaar)

Vliegen is een kinderdroom die sommigen onder ons nooit afleren – en dat is al eeuwen zo. Overal duiken in fabels, legenden, mythen en godsdiensten gevleugelde wezens en vogelmensen op. In ‘Vleugelvlug’ stond deze droom van het vliegen centraal. Het project bracht hedendaags beeldend werk van diverse kunstenaars in een parcours vol afwisseling tussen kijken en doen.

De tentoonstelling werd gepresenteerd in een sierlijke tentsculptuur van Nomad Concept en uitgebreid educatief omkaderd met allerhande opdrachten op maat van de kleine bezoekers. Zo konden de kinderen een plooivlieger vouwen, toevalsgedichten maken met gevleugelde woorden en opsturen per flessenpost, of rondvliegen in hun verbeelding, zich vogel wanen aan de hand van inleef- en bewegingsoefeningen en luisteren naar volksverhalen uit verschillende culturen.

Met: Eduard Bal, Joost Conijn, Mieke Cuveliers, Jan Fabre, Andreas Hetfeld, Panamarenko, Sem Schanzer en Kris Henkens (L' Anverre), Marcel Van Maele en Nicoletta von Fürstenberg.

 

Lijf (2004-2006)

23 locaties, 9.197 bezoekers (10-14 jaar)

We hebben allemaal een lijf waarmee we geboren worden en een leven lang samen zijn – we hebben armen, benen, haren, ogen, oren, een neus­. Toch zijn we allemaal net iets anders. Het lichaam wordt in de beeldende kunst, maar ook in andere disciplines veelvuldig gethematiseerd. Rasa dacht met ‘Lijf’ een project uit dat jongeren de gelegenheid gaf te reflecteren over hun eigen lichamelijkheid.

Hoe tevreden zijn we over ons lichaam? Hoe ver kunnen we gaan in het reduceren van het lichaam tot bouwpakket? Hoe dwingend is het keurslijf van de mode? Hoe mooi kan een lichaam zijn in al zijn onvolmaaktheid?

In het voorjaar van 2004 werden, op initiatief van Rasa, groepjes jongeren tussen 10-14 jaar in Vlaanderen en Nederland, Duitsland en Rusland geïnterviewd over hoe zij denken over hun/het lichaam. De resultaten waren soms verrassend, ontroerend, tegendraads, maar altijd recht uit het hart. Een selectie van deze uitspraken werd gebundeld in het cahier ‘Lijf’, gegroepeerd rond 6 verschillende thema's, telkens ingeleid met een vraag en een beeld van één van de werken uit de tentoonstelling. De illustraties van Sabien Clement vormden de rode draad doorheen deze publicatie.

Met: Lieve Blancquaert, Hedwig Brouckaert, Daniele Buetti, Yael Davids, Marlene Dumas, Margi Geerlinks, Anthony Goicolea, Robert Gligorov, Chantal Grard, Inge Grognard en Ronald Stoops, Michiel Hendryckx, Sabine Plamper, Walter Van Beirendonck, Carla van de Puttelaar en Jan Winkels.

 

Monsters onder bed (2003-2005)

28 locaties, 11.758 bezoekers (4-8 jaar)

Monsters kunnen overal zitten, maar gaan vooral schuil onder het bed, geduldig wachtend tot je slaapt om dan in het donker toe te slaan. Hoe zien die monsters, gedrochten en engerds er uit? Waar komen ze vandaan? Hoe krijg je ze weg? In dit project ging Rasa op zoek naar de verbeelding van de angst in de beeldende kunst, de oude volkscultuur en de populaire cultuur van vandaag.

De interactieve rondleiding werd afgesloten met ‘Het verhaal van Slimme Krol’, speciaal voor Rasa geschreven en geïllustreerd door Gerda Dendooven. Uitgeknipte silhouetten en tekeningen op transparanten kwamen tot leven in een monumentale projectie die de begeleider uitvoerde. Dit schimmenspel speelde in op de magische aantrekkingskracht van licht en duister, op de suggestiviteit van de schaduw, op de angst voor spoken, gedrochten en monsters.

Met: Benjamin Demeyere, Gerda Dendooven, Kris De Roover, Frank Maieu, Dré Peeters, Pat Riské, Danny Tulkens en Guido Vrolix.

 

Een eigen plekje (2002-2004)

25 locaties, 9.383 bezoekers (9-12 jaar)

Of het nu een hoekje met knuffels is, een kamp in de tuin of een boomhut, veel kinderen hebben een eigen plekje waar ze zich helemaal thuis voelen. Met ‘Een eigen plekje’ creëerde Rasa een project rond thema’s als wonen en thuis, bestaande uit een tweetalig kinderboek met een uitgebreide lesmap, een reizende tentoonstelling, een speelkamer voor kinderen zonder thuis en vormingssessies voor leerkrachten en kunsteducatoren.

Het materiaal voor het boek ‘Feeling at home’ werd verzameld in zeven landen. In de eerste stap vertelden de kinderen aan hun leerkrachten over hun thuis en wie of wat daar allemaal bij hoorde. Daarna schreven ze neer wat ze het belangrijkste vonden, al dan niet als een kort verhaaltje. Vervolgens schilderden en tekenden ze ook hun (droom)huis en tenslotte gingen ze bij elkaar op bezoek om hun favoriete plekje te fotograferen.

Foto's, schilderijen en woorden wisselen elkaar af in dit tweetalige boek (NL-E), dat ingeleid werd door Bart Moeyaert en vormgegeven door Peer De Maeyer.

Drie half open tentstructuren vormden het hart van de tentoonstelling; een half afgesloten verzamelplaats, refererend naar begrippen als veiligheid en geborgenheid in een wereld volop in beweging. De kunstwerken werden bekeken met de alles-wat-we-niet-kunnen-missen-koffer in de hand en uiteindelijk bouwden de kinderen eigen stekjes in de ruimte.

Op 22 april 2002 werd de nieuwe Speelkamer voor kinderen in het Asielcentrum voor Vluchtelingen van het Rode Kruis in Sint-Niklaas officieel ingehuldigd. Deze was het resultaat van een intensieve samenwerking tussen Rasa, het Rode Kruis, kunstenaars Gawayne Willcox en Oscar Heuberger en een aantal van de volwassenen en kinderen die op dat ogenblik in het Opvangcentrum verbleven.

Met: Berlinde De Bruyckere, Gery De Smet, William Kentridge, Linda Molleman, Karien VandeKerkhove en Luk Van Soom.

 

Kleurencarrousel (2001-2003)

27 locaties, 14.241 bezoekers (4-8 jaar)

Kleur is overal. Kleuren zijn magisch, ze prikkelen de zintuigen. Kleuren zijn expressief en elke kleur heeft zo zijn eigen karakter. Kleuren beroeren het hart. Samen met de beweging en de muziek van de kleurige draaimolen was ‘De Harlekijn’ van David Hockney het vertrekpunt van ‘Kleurencarrousel’. Naast de kunstwerken lieten de drie kleurenlabo's de kinderen toe spelenderwijs te ontdekken hoe je zelf kan toveren met kleur. Els Vrints maakte ook een bijzonder kleurenboekje voor de kleine bezoekers bij dit project.

Met: Alechinsky, Corneille, JAS, Guy Vandenbranden, Bengt Lindström en Jan Cox.

‘Kleurencarrousel’ werd ondersteund door Euregio Scheldemond.

 

Een tuin vol vormen (2000 - 2002)

27 locaties, 11.287 bezoekers (9-12 jaar)

Vormen vind je overal om je heen: in de sterrenhemel, de spiraal van een slakkenhuis, of de vorm van het menselijk lichaam. In ‘Een tuin vol vormen’ reflecteerden dichters, dansers, muzikanten en beeldend kunstenaars over vorm. De tuin opende de ogen voor de rijkdom en verscheidenheid van de vormen om ons heen en leerde meer over hoe inventief kunstenaars daarmee omgaan.

Nadat ze de choreografie van Thierry Smits met twee dansers op videoprojectie hadden bekeken, werden de kinderen uitgenodigd deze dans stap voor stap zelf te proberen. Zo konden ze verschillende facetten van de vormentaal van de choreograaf met hun eigen lichaam ontdekken.

Met: Lien Declercq, Ann De Windt, Hilde Metz, Carlo Mistiaen, Jef Mouton, Pat Riské, Piet Stockmans en Luk Van Soom.

 

Tijdstappen (1999-2001)

26 locaties, 11.430 bezoekers (9-12 jaar)

Op de drempel van de millenniumwissel koos Rasa voor de ongrijpbare tijd als thema voor ‘Tijdstappen’. ‘Tijdstappen’ bestond uit een reizende tentoonstelling, vergezeld van een kinderboek en een uitgebreide werkmap voor begeleiders en leerkrachten. Eerst werden kinderen uit 4 Europese landen bevraagd over hun ideeën over de tijd. Deze interviews werden uitgevoerd door EUnetART-leden: La Maison des Enfants [Louveciennes, France], Children’s Art Centre [Poznan, Poland], Le Grand Bleu [Lille, France], Children's Art Centre [Athens, Greece] Jeugdschrijver Geert De Kockere gebruikte hun ideeën bij het schrijven van  ‘Ik heb een idee’, een lang surrealistisch gedicht waarin niets leek wat het was, waarin alles voortdurend overvloeide in elkaar. Hij werkte hiervoor intensief samen met illustrator Carll Cneut, zodat er een nauwe samenhang ontstond tussen woord en beeld.

In de tentoonstelling kwamen de kinderen los uit de dagelijkse wereld met een tijdstunnel, tijdsgeluiden, een ‘huisje waar de tijd stilstaat’, ... In de kunstwerken kreeg de tijd vorm, bv. aan de hand van vervagende afbeeldingen van herinneringen of assemblages met voorwerpen uit lang vervlogen dagen.

Met: Paul De Malsche, Wessel di Wesseli, Fischli & Weiss, Wilfried Genard, Marcel Maeyer en Kris Van Hemelrijck.

 

Cacaoléoláo

34 voorstellingen (8-12 jaar)

Het kinderliedje ‘Cacaoleólaó’ gaf zijn naam aan dit muzikaal programma met zuidamerikaanse muziek over en voor kinderen, gebracht door :

Brenda Prado-Pizarro [zang|percussie]
Julio Pérez-Vargas [gitaar|zang]
Antonio Zapata-Sarmiento [blaasinstrumenten|percussie]

Door samen te zingen met hun publiek verbonden de muzikanten de luisteraars met de sfeer en de kracht van de muziek en het leven van zuidamerikaanse kinderen.
 

Dromen op pootjes (1998-2000)

29 locaties, 15.911 bezoekers (4-9 jaar)

‘Dromen op pootjes’ dompelde de kinderen onder in een kunstzinnige wereld vol dromen. Genesteld in een reuzenbed op een kobaltblauw podium met fonkelende sterren, konden ze verhalen vertellen en naar de kunstwerken kijken in de vier kabinetten rondom. Zo werden kinderdromen verbonden met de droom van kunstenaars.

Naast de 29 locaties die ‘Dromen op pootjes’ in Vlaanderen en Brussel bezocht, reisde het project met ondersteuning van de Europese Gemeenschap ook naar Nederland en Ierland onder de naam ‘Walking in dreams’. Zo werd een uitwisseling opgezet met de Dienst Cultuur van Den Bosch (Kunst-Junior-Festival) en het gerenommeerde kindercultuurcentrum The Ark (>http://www.ark.ie/index.html) in Dublin, waar een uitgebreid aanvullend programma werd gerealiseerd met kinderateliers en een conferentie voor kunsteducatoren.

Met: Mario Callens, Panamarenko, Stefaan van Biesen, Luk Van Soom en Rudi Mertens.

 

Ik ben een boom (1997-1999)

(9-12 jaar)

In ‘Ik ben een boom’ betoonden kunstenaars hun ecologische betrokkenheid. De alledaagse boom, die tegelijk verweven is met mythes, volkse gebruiken en rituelen was leidraad. De educatieve spelen over de kunst en de cultuurhistorische achtergronden van de boom waren samengebracht rond een levensboom.

Met: Jo Bracke, Denmark, Wilfried Genard, Wladimir Moszowski, Sarah Stoop, Kris Vanhemelryck en Stefaan Van Biesen.

 

In de zee woont de maan (1996-1998)

(4-9 jaar)

De zee, het strand, de lucht en de maan als elkaars echo vormden het uitgangspunt voor In de zee woont de maan. Op de achtergrond klonken de wind en de golven, waterrimpelingen weerspiegelden op de wand. Op blote voeten stapten de kindjes over het watertapijt naar de boot vanwaar ze vier strandhuizen met kunst overschouwden.

Met: Jo Bracke, Mario Callens, Ed Franck, Beatrijs Lauwaert, Pierre Mertens, Urbain Mulkers, Piet Stockmans, Luk Van Soom en Riet Wille.

 

Hand-tastelijk (1995-1997)

(9-12 jaar)

Handen stond centraal in deze tentoonstelling, die je binnenstapte via een reuzenhand. Foto’s en teksten, video, schimmenspel en handsculpturen illustreerden verschillende invalshoeken om naar de hand te kijken. Doe-opdrachten en spelen maakten het geheel compleet.

Met: Mario Callens, Guy Du Cheyne, Oldrich Kulhánek, Beatrijs Lauwaert, Beatrice Neetens en Stefaan Van Biesen.

 

Een geschilderd sprookje (1994-1995)

(4-10 jaar)

In ‘Een geschilderd sprookje’ werd het poëtische werk van kunstenaar André Vereecken aangevuld met door hem ontworpen educatief spelmateriaal. Hij creëerde een sprookjesland waarin een koning, koningin, kastjesprinses en hun hofhouding van koffiekansoldaatjes, een pianodame en een wolkenkoffer centraal stonden.

Met: André Vereecken.

 

Gezicht in zicht (1993-1994)

(9-12 jaar)

Het menselijk gelaat is een onuitputtelijk thema in de beeldende kunst. ‘Gezicht in zicht’ bracht hedendaagse beeldende kunst samen met etnische maskers en poëzie. Zo kon je tussen werk van verschillende origine, vormelijke en symbolische gelijkenissen ontdekken.

Met: Fred Bervoets, Jan Burssens, Oscar Kokoschka, Marie-Jo Lafontaine, Nadine Tasseel en Liliane Vertessen.